شنبه 3 شهريور 1397 ساعت 21:20 |
بازدید : 3162 |
نوشته شده به دست downloadfilmirani5 |
(نظرات )
متن زیر یادداشت مهرداد احمدی، دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی بر فیلم «لاتاری» است که در ادامه می خوانید؛
این یک نقد نیست . اگر نقد سینمایی در پی فهم مختصات تکنیکی اعم از قاببندیها و دوربین و بازیگر و دکوپاژ و میزانسن باشد، من دستکم در این نوشته در پی چنین چیزی نبودهام. گرچه عمیقاً معتقدم سینما در باب «چگونه گفتن» است و نه الزاماً «چه گفتن». اما اگر نقد را کمی پیشتر از سینما به ریشههای آن ببریم، آنگاه نقدی سینمایی حتی میتواند سینمایی نباشد. مثل یک نقد سیاسی در باب موضوعی مشخص اگر در صدد فهم بنیانهای آن بر آید الزاماً دیگر سیاسی نیست. گرچه برای برقراری نسبت با حقیقت ناگزیر است که مفری از بنیاد به امر انضمامی بگشاید. نقد سینمایی در معنایی فلسفیتر اتفاقاً امری سینمایی نیست. تا جایی که سخن به بازسازی یا واسازی یک فیلم مربوط باشد، هدف فهم امکانات مفهومیِ اثر است. از اینجا میشود ادعا کرد که نقد سینمایی در سطحی فلسفیتر چیزی جز تلاش برای بازسازی هستیشناختی یا معرفتشناختی آن نیست. از این روی من ابتدا در مقدمهای کوتاه مبنایی را برای فهم نسبتِ حقیقت مدرن و قهرمان فراهم میآورم و در ادامه میکوشم تا نشان دهم که فیلم «لاتاری» چرا از اساس فیلمی مدرن نیست. این یادداشت یا نقد میتواند با گذر از یک فیلم به مجموعه سینمای ایران، مساله حیاتی قهرمان و حقیقت را بکاود و بکوشد تا با ابزار مفهومیای که از جایی غیر از سینما به دست آورده، دست به آسیبشناسیِ جدی آنچه من سینمای آپارتمانی و در یک سطحی ضد مردمی و انتزاعی میدانم بزند. از این روی نوشتار حاضر را مقدمهای برای یادداتشهای بعدی میدانم. امّید که در فرصتی دیگر مجال طرح آنها فراهم شود.
در رده دوم، فیلم به وقت شام به کارگردانی حاتمی کیا با افزایش تعداد سالنها و تبلیغات گسترده در این هفته یک میلیارد و هشتصد و هفتاد و دو میلیون تومان فروخت. به وقت شام در چهارمین هفته اکران تا بیست و یکم فروردینماه، در مجموع شش میلیارد و نهصد و چهل و هشت میلیون تومان کسب کرد. به وقت شام هم نسبت به فروش دو میلیاردی هفتهی گذشتهاش افت داشته، اما در ردهی دوم جدول جای گرفته است. با توجه به شرایط موجود، نزدیکترین رقابت در گیشه میان دو فیلم لاتاری و به وقت شام برقرار است و احتمالا تا پایان فاز اول اکران بهار این رقابت نزدیک ادامه داشته باشد و پیشبینی اینکه کدام فیلم بهتر عمل خواهد کرد به سالنهای نمایش و تبلیغات آنها بستگی دارد. سومین فیلم پرفروش هفته، مصادره به کارگردانی مهران احمدی است. مصادره در سه هفته اکرانش صدرنشین مطلق گیشه بود. این فیلم در چهارمین هفتهی اکرانش یک میلیارد و هشتصد و سی و هفت میلیون تومان کسب کرد؛ این در حالی است که مصادره تا روز ۲۱ فروردین به آمار نه میلیارد و سیصد و هفتاد و هشت میلیون تومان رسیده است. یکی از دلایل فروش به نسبت کم مصادره، کم شدن تعداد سینماهای آن است.