سانسوریا
متن دلخواه شما
عکس پروفایل
پنج شنبه 17 خرداد 1397 ساعت 10:3 | بازدید : 3201 | نوشته ‌شده به دست downloadfilmirani5 | ( نظرات )

سانسوریا,خواص گل سانسوریا با عکس گل سانسوریا رنگی و هلندی

سانسوریا,گل سانسوریا,سانسوریا رنگی,گیاه سانسوریا,سانسوریا هلندی,گیاه سانسوریا,سانسوریا پاکوتاه,گل سانسوریا هلندی,سانسوریا مینیاتوری,خواص گل سانسوری,گل سانسوریا رنگی,سانسوریا مهتابی,عکس گل سانسوریا,سانسوریا مدادی

گیاه سانسوریا یا زبان مادر شوهر
گیاه سانسوریا به نام علمی این گیاه «Sansevieriatri fasciata» است که در ایران به زبان مادرشوهر وسانسوریا شمشیری هم معروف است که لابد برگ های کشیده و خاردارش در این نام گذاری بی تاثیر نبوده است! برگ های این گل سبز هستند؛ اما حاشیه زرد نازکی هم دارند و وقتی بلند می شوند، ارتفاع شان به حدود یک متر هم می رسد و شکلی شبیه شمشیر یا سرنیزه پیدا می کنند.

گیاه سانسوریا گونه‌ای از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه است. این گیاه زیستی چند ساله، همیشه سبز بوده و برگ‌های شمشیری و کشیده‌ای به رنگ سبز دارد. زیستگاه اصلی این گیاه غرب آفریقا می‌باشد. طول گیاه گاهی بیش از یک متر می‌رسد. نام علمی: Sansevieria خانواده: liliaceae
سانسوریا دارای گونه‌های کوتاه و بلند می‌باشد. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می‌توان آن را نگهداری کرد. این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می‌روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.
سانسوریا گیاهی است دارای ریزوم از خانواده لاله ، گیاهی برگ زینتی است و تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ برگ در این گیاه وجود دارد. برگ‌ها در سانسوریا ضخیم، مستقیم، سخت و شمشیر مانند می‌باشد. نوع ابلق آن محبوبیت بیشتری دارد.
ساقه در این گیاه وجود ندارد و برگ‌ها مستقیم از سطح خاک خارج می‌شود. ولی دارای ساقه زیرزمینی بنام ریزوم می‌باشد که برگ‌ها مستقیماً از رویی این ساقه‌های زیرزمینی خارج می‌شود و برای تکثیر از آنها استفاده می‌شود.

عکس گل سانسوریا

سانسوریا,گل سانسوریا,سانسوریا رنگی,گیاه سانسوریا,سانسوریا هلندی,گیاه سانسوریا,سانسوریا پاکوتاه,گل سانسوریا هلندی,سانسوریا مینیاتوری,خواص گل سانسوری,گل سانسوریا رنگی,سانسوریا مهتابی,عکس گل سانسوریا,سانسوریا مدادی

خواص گل سانسوریا

سانسوریا گل بسیار مفیدی است یکی از خواص این گیاه که آن را برای استفاده در منازل مناسب کرده است توانایی این گیاهان در پاک سازی هوا است. بنا بر تحقیقات انجام شده این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند "تولوئن " یا " فرمالدئید " را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می کنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر شود.

"سانسواریا" به مانند سایر اعضای خانواده کاکتوس ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است و می تواند در درون ساقه و برگ های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد. در زمان های قدیم از این گیاه برای تهیه فیبر و گاهی از برگ های آن برای بانداژ زخم ها استفاده می شده است. امروزه بیشتر از این گیاهان برای زیبا سازی محیط های خانگی مخصوصا آپارتمان ها استفاده می شود. این گیاه دارای رشد بسیار آرامی است و برای سالهای طولانی سبز و شاداب باقی می ماند.

طول این گیاه گاهی بیش از نیم متر می رسد.در نوع ابلق این گیاه زینتی سانسوریا ابلق یا سانسوریا مینیاتوری ،برگ ها مخلوطی از سبز در متن و زرد در کناره ها هستند.سانسوریا دارای گونه های کوتاه مثل سانسوریا پاکوتاه و بلند می باشد.این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می توان آن را نگهداری کرد .

سانسوریا مهتابی به رنگ سبز روشن است

گیاهان دارویی

شرایط نگهداری سانسوریا

این گیاه را می‌توان در شرایط مختلف نور آب و خاک پرورش داد.
این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می‌توان آن را نگهداری کرد. در مناطقی که دارای سرمای زمستانهه نمی‌باشد می‌توان این گیاه را در باغ‌های صخره‌ای کشت نمود.
دما؛ گیاهی است که در هوای گرم و در درجه حرارت ۲۵-۱۸ درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد ولی به دمای زیر صفر حساس می‌باشد.
نور؛ این گیاه عموماً در محل‌های روشن رشد خوبی دارد ولی در محل‌های کم نور منازل نیز می‌توان این گیاه را نگهداری کرد.
آبیاری؛ در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان یک‌بار در هفته کافی می‌باشد.
این گیاه نسبت به بیماری‌های قارچی حساس می‌باشد لذا بهتر است در آبیاری این گیاه دقت کنیم. در فصل زمستان چنانچه این گیاه در جای خنک نگهداری شود از دادن آب زیاد به آن خودداری کنید زیرا آب زیاد سبب پوسیدگی ریشه می‌شود ولی در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد.
خاک مناسب سانسوریا مشتمل بر یک قسمت ماسه، یک قسمت پیت ماس و ٢٠٪ ورمی کمپوست عالی هست. زمان تعویض گلدان در بهمن و اسفندماه قبل از اینکه جوانه‌های جدید رشد خود را شروع کند می‌باشد.

سانسوریا,گل سانسوریا,سانسوریا رنگی,گیاه سانسوریا,سانسوریا هلندی,گیاه سانسوریا,سانسوریا پاکوتاه,گل سانسوریا هلندی,سانسوریا مینیاتوری,خواص گل سانسوری,گل سانسوریا رنگی,سانسوریا مهتابی,عکس گل سانسوریا,سانسوریا مدادی

روش تکثیر سانسوریا

1_ قلمه برگ: برگ‌ها را به قسمت‌هایی به طول ۱۰ سانتیمتر بریده و در دمای ۲۰-۱۸ درجه به‌صورت عمودی در محیط کشت (ماسه) قرار می‌دهیم کهه ریشه و جوانه نابجا از محل بریده شده برگ ظاهر می‌گردد. بهتر است قلمه‌ها را در محیطی رطوبتی قرار دهیم که باعث زودتر ریشه دار شدن آنها می‌شود. این روش تکثیر بسیار راحت است ولی چنانچه از گونه‌هایی استفاده گردد که ابلق هستند گیاهان جدید ابلق نیستند.

2_تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم:
تقسیم بوته در این گیاه در فصل بهار صورت می‌گیرد. زمانی که ارتفاع برگ‌ها بلند شد و گلدان به صورت پر در آمد و ریزوم تمام گلدان را اشغال کرد گیاه پایهه مادری را از گلدان خارج نموده و سپس با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قسمت زیرزمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم. سپس هر دو یا سه گیاهچه را در یک گلدان جداگانه و با ترکیب خاکی مناسب کشت می‌کنیم. مزیت این روش در این است که در ابلق‌ها گیاهان جدید نیز که ایجاد می‌گردند ابلغ خواهند بود.
نکته ضروری؛ استفاده هر دو ماه یک‌بار از سم قارچ کش مانکوزب جهت پیشگیری از بیماری قارچ به صورت دو گرم در یک لیتر الزامی هست، هم در خاک و هم برگ‌ها، این گیاه بسیار محکم در صورت ایجاد لکه گندیدگی در روی برگ‌ها به سرعت خراب میشه که باید حتماً با مانکوزب از این بیماری پیشگیری شود.

گلهای آپارتمانی سایه دوست,گیاهان آپارتمانی سایه دوست,درختچه های آپارتمانی سایه دوست,انواع گیاهان آپارتمانی سایه دوست,اسامی گیاهان آپارتمانی سایه دوست

گل سانسوریا رنگی

سانسوریا مخملی یا سانسوریا رنگی:کاکتوس سانسوریا که نوک آنها رنگی هستند، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر می‌رسد که این رنگ طبیعی گیاه می‌باشد ولی این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده است. خاصیت این رنگ به گونه‌ای که با بزرگ شدن گیاه رشد می‌کنند و به اصطلاح کش میاد. قیمت سانسوریارنگی در بازار متفاوت است و به اندازه آن ان بستگی دارد. اکثر این سانسوریا رنگی‌ها وارداتی هستند و از کشورهایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) است که رنگ شده است.یا بهتره بگیم سانسوریا مدادی شکل هست

 

آموزش نگهداری سانسوریا رنگی

آبیاری: این گیاه مانند سایر ساکولنت ها و کاکتوس‌ها به بی آبی مقاوم است و در فصل رشد به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود.خاک: خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب این گیاه می‌باشد.

کوددهی: در فصل رشد می‌توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد.

تکثیر سانسوریا رنگی: تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می‌باشد.

نور: سانسوریا رنگی به نور زیاد البته فیلتر شده نیاز دارد. در اثر کمبود نور ساقه‌های آن باریک و کم رنگ می‌شود.

بیماری‌ها: سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه می‌باشد که در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ‌هایی برای خروج آب داشته باشد. همچنین بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توان از قارچ‌کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه می‌باشد.

اسم گلهای آپارتمانی با عکس

گل سانسوریا هلندی یا سانسوریا هلندی با عکس

سانسوریا,گل سانسوریا,سانسوریا رنگی,گیاه سانسوریا,سانسوریا هلندی,گیاه سانسوریا,سانسوریا پاکوتاه,گل سانسوریا هلندی,سانسوریا مینیاتوری,خواص گل سانسوری,گل سانسوریا رنگی,سانسوریا مهتابی,عکس گل سانسوریا,سانسوریا مدادی

شرایط نگهداری سانسوریا هلندی یا سانسوریا نیزه ای
سانسوریا هلندی:اول از همه چیز باید عرض کنیم که این سانسوریا یک گیاه زنده است و مصنوعی نیست. خیلی ها پس از اینکه این گیاه را تحویل میگیرند فکر میکنن که مصنوعی است.باید عرض کنیم که به هیچ وجه مصنوعی نمیباشد اگر با ناخون خود کمی در برگهای آن خراش ایجاد کنید متوجه زنده بودن آن میشوید و راه دیگه ای که اثبات کند گیاه واقعی و زنده میباشد این است که وقتی گیاه را از گلدان در میارید میبینید مثل بقیه گلها ریشه دارد و کاملا ریشه در حرکت بوده.با توجه به اینکه این گیاه از خانواده کاکتوسها میباشد پس قطعا نیاز به آب آن کم میباشد.کاکتوسها خیلی مقاوم هستند و در بدترین شرایط نیز دوام میآورند.
نگهداری از این نوع سانسوریا نیز مثل کاکتوسها بسیار ساده و آسان است.این کاکتوسها تولید کشور هلند است و وارداتی میباشد کیفیت و سایز آنها همان چیزی هست که در سایت تصویر آن هست. وقتی این سانسوریا ها به دستتان رسید بهتر است گلدان و خاک آن را تعویض کنید چون اینها به دلیل حمل و ارسال راحت با خاک کوکوپیت کاشته شده اند و این خاک مواد مغذی کافی برای رشد کاکتوس در خود ندارد. البته با این گلدان و خاک ماه ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد و فرصت زیادی دارید تا گلدان و خاک را تعویض کنید. فقط در این گلدان و با این خاک این کاکتوسها زنده میمونن و رشد نمیکنن.
 
برای تعویض گلدان یک سایز گلدان بزرگتر تهیه کرده ( گلدان سایز ۸ ) و بهتر است از ترکیب خاک زیر استفاده کنید.۴۰ درصد ماسه – ۲۵ درصد خاک باغچه یا رس – ۱۰ درصد کود دامی کاملا پوسیده و خشک – ۱۵ درصد برگ خرد شده در صورت نداشتن برگ از خاک کوکوپیت استفاده شود.
آبیاری : آبیاری بیش از حد باعث پوسیده شدن گیاه شده و در نهایت از بین خواهد رفت. در آبیاری خیلی دقت شود همانطور که در بالا گفته شد این گیاه خیلی به خشکی و کم آبی مقاوم میباشد پس زیاد آب ندهید هر موقع که سطح خاک کاملا خشک شد نیاز به آبیاری دارد.حتی اگر دو ماه هم به این گیاه آب نرسد به راحتی زنده میماند.
نور : این گیاه نیاز نوری متوسط دارد و در خیلی از نقاط منزلتان میتوانید بگذارید اما بهتر است برای رشد خوب نزدیک پنجره باشد.
دما : نگذارید این گیاه در دمای زیر ۱۰ درجه بماند.

 

سانسوریا,خواص گل سانسوریا با عکس گل سانسوریا رنگی و هلندی




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: