قورمه سبزی
متن دلخواه شما
عکس پروفایل
یک شنبه 20 خرداد 1397 ساعت 1:11 | بازدید : 3180 | نوشته ‌شده به دست downloadfilmirani5 | ( نظرات )

قورمه سبزی خوشمزه مجلسی و جا افتاده+طرز تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی,طرز تهیه قورمه سبزی

کدتولز » آشپزی ایرانی » قورمه سبزی

اگرچه قورمه سبزی به اندازه خورش قیمه در میان غذاهای نذری فراوانی ندارد اما به هر حال شاید بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به شمار آورد .معمولا بیشتر از همه غذاهای نذری کار و وقت می برد.

چون سبزی دارد و پاک کردن و خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی می برد. اما با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام (ع) می کنند. چرا که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، طرفداران خاص خودش را دارد.

مواد لازم خورشت قورمه سبزی برای  4 نفر

سبزی ( تره.جعفری.گشنیز.اسفناج.شنبلیله ) 500 گرم
لوبیا قرمز 1 فنجان
پیاز 1 عدد
گوشت گوسفند 300 گرم
لیمو عمانی 5 عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی برای  4 نفر

طرز تهیه : لوبیا قرمز را از شب قبل در اب خیس دهید و در این مدت چند بار اب ان را تعویض نمائید. برای جلوگیری از سیاه شدن خورشت میتوانید لوبیا قرمز را 10 دقیقه در اب بجوشانید و سپس لوبیاها را ابکشی کنید.

پیاز را ریز خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس گوشت های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند. بعد لوبیاها را به گوشت اضافه کنید.

سبزی ها را پس از شستن ریز خرد کنی. سپس درون تابه چند قاشق روغن بریزید و سبزی ها را 15 دقیقه تفت دهید. سپس سبزی های تفت خورده را به خورشت اضافه کنید. لیموهای عمانی را نیز با چنگال سوراخ کنید و داخل قابلمه بیندازید و مواد را مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن مواد 3 لیوان اب ولرم داخل قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید.

پس از به جوش امدن خورشت حرارت زیر قابلمه را کم کنید و به مدت 2-3 ساعت اجازه دهید خورشت کاملا جا بیفتد ( به روغن بیفتد ). در این مدت چند بار خورشت را چک کنید تا اب کافی داشته باشد ؛ 10 دقیقه اخر نمک و فلفل بریزید، سپس در قابلمه را 10 دقیقه باز بگذارید تا پخت قورمه سبزی کامل شود. قورمه سبزی را بهمراه برنج سرو کنید.

نکته ها : مهمترین نکته در مزه قورمه سبزی سبزی ان است و برای 500 گرم سبزی به این صورت باید تقسیم بندی کنید ( تره 150 گرم + جعفری 150 گرم + گشنیز 100 گرم + اسفناج 50 گرم + شنبلیله 50 گرم ).

در صورتی که از نوع پخت لوبیا مطمئن نیستید ( دیر پز یا زودپز ) میتوانید لوبیا را نیم پز کنید سپس اضافه نمائید ؛ در زمان تفت دادن سبزی باید روغن را همزمان با سبزی اضافه کنید تا سبزی خشک و تیره نشود. راز یک قورمه سبزی خوشمزه و خوش نما ریز بودن سبزی هاست ( سبزی ها باید کاملا ساطوری و خرد شوند ، همچنین باید در روغن کافی سرخ شوند ).
برای  4 نفر
حاضر است در : 250 دقیقه

مواد لازم قورمه سبزی برای 100 نفر

گوشت گوسفندی 8 کیلو گرم
لوبیا قرمز 2 کیلو گرم
پیاز 10 کیلو گرم
لیمو عمانی 1 کیلو گرم
سبزی قورمه 10 کیلو گرم
برنج 155 کیلو گرم

طرز تهیه قورمه سبزی برای 100 نفر

1. لوبیاها را بشویید و بگذارید بپزد .گوشت گوسفندی را هم پاک کنید و به اندازه خورشی خرد کنید. پیازها را خرد کنید و کناری بگذارید. سبزی قورمه را هم پاک کنید و بعد از شستن خرد کنید و در روغن سرخ کنید.

2. دیگی آماده کنید و گوشت را همراه با مقداری روغن در آن بریزید و تفت دهید.به گوشت در حال سرخ شدن پیاز هم اضافه کنید.

3. ریختن زردچوبه هم فراموش نکنید..سپس سبزی سرخ شده و لوبیای پخته را هم بیفزایید. حالا مقداری آب بریزید و در دیگ را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد و خورش جا بیفتد نیم ساعت قبل از پایان پخت ،بعد از اینکه از پختن گوشت مطمئن شدید ،نمک به همرااه با لیمو عمانی اضافه کنید.

4. برای اینکه خورش خوشمزه تر شود لوبیاها را به جای پختن بعد از شستن و خشک کردن ،5 تا 6 دقیقه در تابه ای بدون روغن که از قبل گرم کرده اید تفت دهید.البه لوبیاها را باید مرتب هم بزنید تا نسوزد. مراقب باشید مقدار شنبلیله سبزی زیاد نباشدزیرا خورش تلخ می شود.

5. اگر گشنیز سبزی قورمه را زیاد بریزید خورش کمی شیرینتر میشود . بعضی ها اصولاً آن را حذف می کنند.

6. در مخلوط سبزی قورمه، با توجه به فصل،اسفناج یا برگ چغندر می ریزند. حالا که فصل زمشتان است از اسفناج استفاده نمایید اسفناج به خورش لعاب می دهد.

7. به هر کیو گرم شسبزی 5 تا 6 شاخه پیازچه هم بیفزایید . پیازچه طعم خورش را خوشمزه می کند. سبزی خورش قورمه را خیلی سرخ نکنید زیرا تلخ می شود.

8. برای پخت قورمه سبزی در حجم زیاد معمولاً لوبیا را از قبل نمی پزند آن را از شب قبل خیس کرده و همزمان با سبزی به گوشت اضافه می کنند ولی در این صورت دیگر نمی شود لوبیارا تفت داد.

9. اگر علاوه بر لیمو عمانی درسته از پودر لیمو عمانی هم اضافه کنید خورش خوش طعم تر می شود. بعضی ها علاوه بر لیمو عمانی آبلیمو ترش یا آبغوره هم می ریزند.ارزش غذایی

سبزی قورمه، شنبلیله و تره و جعفری است. این سبزی ها هم خورش را خوشمزه می کند، هم خواص زیادی دارند؛ تره قورمه سبزی، برای عفونت های بدن خوب است، مخصوصا در ماه محرم که چند سالی است با فصل زمستان مقارن شده و خیلی از مردم سرما خورده هستند.

وجود شنبلیله هم این خورشت را برای افراد دیابتی مناسب می کند. این سبزی در گذشته، داروی مرض قند بوده است. لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی می ریزند، پروتئین و فیبر دارد و این غذا را برای ایام عزاداری که انرژی و توان زیادی نیاز است، مناسب کرده.

قورمه سبزی خوشمزه مجلسی و جا افتاده+طرز تهیه قورمه سبزی

Ghormeh sabzi
ash reshteh

 

   




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: